Felgi aluminiowe co warto wiedzieć na początek.
Felgi aluminiowe – inaczej obręcze ze stopów lekkich, są podstawowym elementem koła samochodowego.
Głównych zalet felg aluminiowych:
mniejsza waga – ta właściwość przekłada się na mniejsze obciążenie i zużywanie się elementów zawieszenia samochodu poprzez zmniejszenia masy nieresorowanej auta. Jednak tylko w przypadku felg produkowanych metodą kucia lub rozciągania obrotowego (flow-forming) jest możliwe osiągnięcie niższej wagi od obręczy stalowej. Przy klasycznej metodzie produkcji (grawitacyjna i niskociśnieniowa) felga aluminiowa ze względu na większą ilość zastosowanego materiału – wymaganego do uzyskania odpowiedniej nośności – jest cięższa od obręczy stalowej.
atrakcyjny wygląd auta – w zależności od preferencji nabywcy, wybrany model felg może nadać autu sportowy bądź elegancki wygląd.
większa dokładność wykonania – felgi aluminiowe wykonuje się z dokładnością do 0,3 mm a dla felg stalowych jest to obecnie 0,7 mm.
lepsze chłodzenie zacisków hamulcowych – budowa tych obręczy sprzyja znacznie intensywniejszemu przepływowi powietrza wokół tarcz i bębnów hamulcowych; dzięki temu chłodzenie układu hamulcowego jest bardziej efektywne, a hamulce wolniej się zużywają.
Każdą felgę aluminiową opisują podstawowe parametry:
średnica i szerokość – są to wymiary podawane w calach i powinny być odpowiednio dobrane do opon i do budowy samochodu.
rozstaw śrub – najpopularniejsze rozstawy śrub to :
- 5×112 (głównie VW, Skoda, Seat, Mercedes, Audi),
- 5×114,3 (głównie Suzuki Lexus Renault Toyota Mazda Kia Hyundai Dacia Honda Nissan Mitsubishi),
- 5×120 (głównie BMW lecz nie tylko ),
- Są też dostępne 5×100, 4×100, 4×98, 5×110, 5×105 i wiele innych.
Pierwsze oznaczenie to liczba otworów montażowych w feldze, a drugie to średnica okręgu podawana w mm na którym są osadzone.
odsadzenie (ET, offset , IS ) – odległość powierzchni montażowej felgi od jej środka symetrii; wartość ta decyduje o położeniu felgi w nadkolu. Przy odpowiednio dobranej wartości koło nie obciera o błotniki, zacisk hamulcowy, czy inne elementy zawieszenia. Wartość również podawana w mm.
średnica otworu centralnego ( zwanego też „bore” ) otwór w feldze, który powinien być idealne dopasowany do piasty auta w celu uniknięcia wibracji podczas jazdy. Różnice w otworach ,między felgą a piastą pojazdu redukuje się pierścieniami centrującymi .
nośność – felga musi być odpowiednio wytrzymała czyli mieć wystarczającą nośność w stosunku do masy całkowitej pojazdu. Nośność jest wyrażana w kg i powinna być wybita na każdej feldze od jej wewnętrznej strony. Średnia wartość to 550-750kg na koło .
rodzaj (płaszczyzna) otworu montażowego – czyli kształt miejsca styku elementu mocującego koło (śruba lub nakrętka) z felgą, wyróżnia się 3 typy:
- stożkowa 90′,
- kulista (R12, R13, R14)
- płaska.
W zależności od płaszczyzny montażowej należy dobrać odpowiednie śruby lub nakrętki o montażu felg. Zastosowanie złych elementów mocujących może spowodować odkręcenie się koła co jest szczególnie niebezpieczne na drodze. Najpopularniejsza płaszczyzna montażowa felg na drugi montaż to stożek.
Felgi aluminiowe powinny być montowane przez specjalistów.
W tym celu wulkanizacje lub specjalistyczne warsztaty oponiarskie dysponują zazwyczaj właściwą wiedzą, fachowym personelem, sprzętem i środkami, które stosuje się podczas montażu. Zamontowanie obręczy ze stopów lekkich polecamy zlecić fachowcom ze sprawdzonego warsztatu, którzy wykonają to profesjonalnie.