Czy zastanawialiście się kiedyś jakie opony wybrać? Czy warto je zmieniać z letnich na zimowe, czy też odwrotnie? A może odpowiednim wyborem byłby zestaw całoroczny? Postaramy się przedstawić różnicę między tymi oponami, jak i ich właściwościami.
Patrząc na pogodę panującą za oknem, zacznijmy od opon zimowych. Gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza, to pojawia się odpowiedni moment na to, aby pomyśleć o zmianie opon na zimowe. Wykorzystana przy produkcji miękka mieszanka gumy zapewnia nam doskonałą przyczepność do podłoża w niskich temperaturach. Głęboki bieżnik w bardzo dobry sposób usuwa błoto pośniegowe oraz zwiększa przyczepność na zaśnieżonej drodze. Dzięki zastosowaniu lameli (głębokich nacięć klocków bieżnika) opona zimowa ma lepszą przyczepność na śniegu, jaki i też na lodzie oraz zapewnia niższy poziom hałasu. Natomiast, gdy zrobi się naprawdę ciepło, to opony zimowe zużywają się dużo szybciej oraz tracą swoje najważniejsze właściwości, przez co nie zapewniają odpowiedniego bezpieczeństwa. Dlatego nie zaleca się używania opon zimowych latem, czy też przez cały rok kalendarzowy.
Opony letnie, podobnie jak i zimowe, są tak zaprojektowane, aby zapewnić kierowcy i pasażerom auta maksimum komfortu oraz bezpieczeństwa. Zaleca się ich użytkowanie jeśli temperatura powietrza wzrasta powyżej 7 stopni Celsjusza. Opona letnia, dzięki elastycznej mieszance gumy, odpowiedniemu kształtowi rowków oraz kanalików w bieżniku, zapewnia odpowiednią przyczepność na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Letnie opony gwarantują (w większości przypadków) niskie szumy oraz niewielkie opory toczenia, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa. Reasumując, opony letnie powinniśmy użytkować, gdy temperatura otoczenia przekracza 7 stopni Celsjusza. Gdy na dworze jest chłodniej, mieszanka gumy robi się twardsza, co może wpłynąć na zmniejszoną przyczepność opon względem powierzchni drogi.
Opony całoroczne przez niektórych użytkowników nazywane są także oponami wielosezonowymi. Jak sama nazwa wskazuje, wykorzystywane są przez cały rok. O tym rodzaju opon można powiedzieć, że został zawarty pewnego rodzaju kompromis między oponami letnimi, a zimowymi. Już wyjaśniamy, o co się dokładnie rozchodzi. Klasyczny wzór bieżnika, w przeważającej liczbie przypadków, wyglądem przypomina „jodełkę”, czyli oponę kierunkową. Głębokość bieżnika jest większa niż w oponach letnich, ale mniejsza niż w zimowych. Dodatkowo mieszanka gumy użytej do produkcji opon jest stosunkowo twardsza w porównaniu do mieszanki stosowanej zimą, co ma pozytywny wpływ na mniejsze zużywanie się opon oraz ich trwałość. Oczywiście musimy pamiętać, że opona wielosezonowa nie jest tak twarda jak letnia. Mamy dwa rodzaje oznaczeń opon całorocznych. Pierwsze, niecertyfikowane M+S tłumaczymy jako Mud + Snow, czyli błoto i śnieg. Jest to informacja o tym, że opona z tym oznaczeniem ma dobrą przyczepność na obu tych nawierzchniach. Musicie też wiedzieć, że od października 2024 roku będzie można używać opon zimowych lub całorocznych tylko z oznaczeniem symbolu alpejskiego 3PMSF – „3 Peak Mountain Snow Flake”.
Zanim zdecydujemy się na wybór opon sezonowych lub całorocznych powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań, mianowicie: jak dużo jeździmy w skali roku, w jakim stylu to robimy oraz gdzie się poruszamy. Są to zasadnicze kwestie, które wpłyną na nasz zakup.
Nad wyborem opon wielosezonowych możemy pomyśleć, gdy :
- poruszacie się głównie po obszarze miejskim, gdzie jezdnia jest odśnieżana i przeważnie nie panują trudne warunki na drodze,
- Wasz styl jazdy jest bardziej spokojny i zachowawczy,
- w ciągu roku jeździcie mało, np. mniej niż 8 tysięcy kilometrów.
W chwili gdy powyższe kryteria nie pasują to Waszej specyfiki jazdy, ponieważ:
- jesteście zwolennikami dynamicznej, sportowej jazdy,
- poruszacie się stosunkowo dużo poza miastem w różnych warunkach,
- pokonujecie dużą ilość kilometrów w ciągu roku,
- chcecie zapewnić sobie i Waszej rodzinie bezpieczeństwo,
zdecydowanie powinniście wybrać opony sezonowe, które zapewnią odpowiednią przyczepność na drodze w stosunku do panujących na niej warunków.
Mamy nadzieję, że udało nam się wyjaśnić różnicę między oponami sezonowymi a wielosezonowymi.
A Wy na jakich oponach jeździeckie?