Czy zastanawialiście się kiedyś w jaki sposób są produkowane felgi aluminiowe?
Produkcja felgi zawsze rozpoczyna się od jej zaprojektowania, wykonany zostaje wtedy model wirtualny. Przeprowadza się symulacje komputerowe i wykonuje obliczenia niezbędne do ustalenia wytrzymałości oraz rozkładu sił na obręczy.
Możemy wyróżnić aż cztery podstawowe metody produkcji obręczy aluminiowych:
- Metoda grawitacyjna.
- Metoda niskociśnieniowa.
- Flow forming / rolowanie .
- Metoda kucia.
Metoda grawitacyjna (sposób na tanie felgi)
Jest to najprostszy a zarazem najtańszy sposób produkcji felg aluminiowych, który w większości przypadków nie przynosi najlepszych efektów, co do jakości powstałego produktu.
Specjalnie zaprojektowana forma zostaje wypełniana, przy użyciu siły grawitacji (przyciągania ziemskiego ), stopem aluminium, a następnie obrabiana do finalnego kształtu. Następstwem wyboru tej metody produkcji są wewnętrzne wady ukryte felg, które wykryć można wyłącznie przy pomocy prześwietleń promieniami Roentgena.
W procesie odlewniczym na stop nie działa żadna dodatkowa siła ( oprócz siły grawitacji ). Przy tej metodzie produkcji nie są potrzebne urządzenia specjalistyczne. Jest ona jednak bardzo „materiałochłonna”. Najważniejszym minusem tego rozwiązania jest powstanie produktu o niezbyt dużej gęstości materiału, co za tym idzie- odlewu o słabej wytrzymałości.
Metoda niskociśnieniowa ( sposób na tanie i porządne felgi )
To zdecydowanie najbardziej rozpowszechniony rodzaj produkcji, stosowany przez renomowanych producentów. Ta metoda produkcji pozwala zrównoważyć koszty wyprodukowania felgi względem jej dobrej jakości. Odlew niskociśnieniowy również wpływa pozytywnie na stosunek masy felgi a jej wytrzymałości.
Jak sama nazwa wskazuje w procesie produkcji wykorzystuje się niewielkie ciśnienie strumieniem powietrza skierowane na ciekłe aluminium podczas odlewu. Dzięki temu metal dokładniej wypełnia formę oraz podnosi jakość felg.
Po ostygnięciu odlew- półprodukt zostaje poddany badaniom struktury wewnętrznej, jaki i pod kątem wad zewnętrznych. Po uzyskaniu pozytywnych wyników testów, felga zostaje poddana dalszej obróbce, aby usunąć pozostałe niedoskonałości.
Flow forming / rolowanie
Do produkcji felg tą metoda wykorzystywana jest specjalna maszyna, za pomocą której stop aluminium jest poddawany obróbce termicznej w wysokich temperaturach oraz wirowaniu na wysokich obrotach do chwili uzyskania odpowiedniego kształtu.
Następnie „ produkt” poddawany jest obróbce na wykrawarkach oraz czyszczeniu i malowaniu na odpowiedni kolor.
Podczas produkcji felg aluminiowych na jakość obręczy, oprócz samej jakości stopu, mają wpływ jeszcze 3 czynniki :
- prędkość rolek dociskających materiał,
- temperatura, do której podgrzany jest stop,
- nacisk na stop.
Podczas drugiego etapu produkcji, specjalna maszyna obraca podstawą formy, jednocześnie ogrzewa jej wnętrze, gdy rolki naciskają na obręcz felgi wydłużając ją do chwili osiągnięcia konkretnych parametrów.
Flow forming przyczynia się do tego, aby felga była znacznie lżejsza, wytrzymalsza oraz mniej porowata.
Jest to metoda o wiele tańsza od kucia, gdzie finalny produkt jest prawie tak samo wytrzymały.
Jest to bardzo drogi proces produkcji, a felgi wyprodukowane przy jej użyciu raczej nie nadają się na każdą kieszeń. Metoda ta doskonale sprawdza się w produkcji dużych obręczy.
Metoda Kucia (sposób na wytrzymałe felgi)
Kucie jest bardzo pracochłonną, a także jedną z najdroższych, metod produkcji felg.
W ten sposób powstają felgi najwyższej klasy. Wiadomo nie od dziś, że elementy kute są o wiele bardziej trwałe niż elementy odlewane.
Proces produkcji tą metodą przebiega następująco: walec aluminiowy zostaje podgrzany do odpowiednio wysokiej temperatury, aby był wystarczający plastyczny. Następnie z podgrzanego aluminium, w sposób bardzo precyzyjny, wytłaczana jest felga w prasie pod naciskiem 30tys. ton. Na tym etapie przeprowadzane są analizy zmian w obręczy i testy naprężeń konstrukcyjnych.
Produkt końcowy jest gęsty, bardzo wytrzymały i niezwykle lekki.
Śmiało można powiedzieć, że felgi kute są towarem luksusowym.